2022.01.19.

Erősítés, stabilizálás és mobilizálás jelentősége és szükségessége a futók életében

Aki nem teljesen új a futásban, és azon kívül, hogy saját kútfőből futogat, néha utánanéz, utánakérdez dolgoknak, az egész biztosan találkozott már azzal, hogy az erősítés, mobilizálás és stabilizálás fontos, és minden futónak szüksége van rá. Ennek ellenére azt látom, hogy egy elenyésző kisebbségtől eltekintve a futók egyáltalán nem erősítenek foglalkoznak ezekkel. A magyarázat gyakran az időhiány, hiszen nagyon sokan pont emiatt kezdenek futni. Mert az netto idő (valójában nem egészen az, de így gondolják): kilépek a kapun, elkezdek futni, majd ugyanoda érkezem vissza. Nincs közlekedés, dugó, parkolás, valahol átöltözés, ott tusolás, hazautazás stb. A másik magyarázat az lehet, hogy […]
2022.01.19.

Hogy kéne helyesen lélegezni, és mi van, ha nem így teszünk?

A helyes fiziológiás légzés az orron át történő „hasi légzés”, ezt eddig majdnem mindenki hallotta már. De mit jelent az, hogy „hasi légzés”, és mitől annyira fontos, hogy orron át történjen (nyugalomban, nem terhelés alattról beszélünk most!). A hasi légzés természetesen nem arra utal, hogy a hasüregbe kellene levegőt vennünk- elég szokatlan is lenne, mivel a tüdő a mellüregben helyezkedik el. A hasi légzés egész pontosan azt jelenti, hogy a tüdő alsó részét töltjük meg először a beszívott levegővel (itt található a legtöbb léghólyagocska), ezáltal a rekeszizom minden belégzésnél lesüllyed, és az abdominális (hasi) régió tágul. A mellkas és a […]
2021.12.15.

Néhány gondolat a lépésszámról…

A futó sebességét két adat szorzata adja meg: lépéshossz x lépésszám.
Megfelelő lépésszám nélkül NEM LEHET helyesen, gazdaságosan, hatékonyan futni.
Tíz hobbifutóból kilencnek elméletben sincs fogalma arról, mennyi lenne az optimális lépésszáma, és ehhez képest ő mennyivel fut.
Miközben a hobbifutók közt is sokan elégedetlenek a saját tempójukkal, és szeretnének gyorsulni.
A ChiRunning tanfolyamokon a lépésszámmal foglalkozó fejezetnél sok egyéb mellett mindig elmondom azt is, hogy aki eddig túl alacsonnyal futott (futók 90+ százaléka), annak itt kínálom most az ingyen gyorsulást. Amennyiben valóban elkezd ezzel foglalkozni.
No de mennyi is az annyi, és miért.
Az optimális lépésszám 170 és 180 között van percenként. Amatőrökről beszélünk, nem top 10-es maratonistákról, pályaversenyzőkről vagy akár triatlonosokról. Nekik ennél magasabb, ami rendben van, mert tartozik hozzá az amatőrökénél egy jóval nagyobb lépéshossz is.
2021.12.15.

GPS-es órák pro és kontra

Olyan világ van, hogy már szinte minden kezdő futó kezén ott a GPS-es óra, számtalan egyéb funkcióval.
Hogy ez jó vagy rossz, szükséges vagy fölösleges, segít vagy inkább csak zavar, nem én fogom megmondani- mindenki maga dönti el.
Ezt az írást csak gondolatébresztőnek szánom.
Fontos tisztázni az elején, hogy nem egy adott márkáról vagy modellről szeretnék írni, és természetesen vannak különbségek, sokszor nem is kicsik, márka és márka, modell és modell közt.
Én kizárólag azon szeretnék egy kicsit „hangosan gondolkodni”, hogy valóban szükség van-e az óra által nyert adatokra, azok mennyire megbízhatóak vagy mennyire sem, mennyiben járulnak hozzá akár a futó fejlődéséhez, akár a motivációjához vagy a futásban lelt öröméhez. Kezdjük az első, legalapvetőbb funkcióval, a pulzusméréssel.
2021.12.15.

Fokozók és felrázók

Mi a különbség, melyiknek mi a célja, mikor és miért futjuk?

Ez a poszt már régen itt van a fejemben, hogy meg kellene írni, mert azt látom a saját futóimnál, hogy a sok gyakorlás és magyarázat ellenére sem feltétlenül kristálytiszta ezekre a kérdésekre a válasz- illetve tudom, hogy nagyon sokáig nekem sem volt az.

Most akkor megpróbálom lerántani a leplet, és fényt gyújtani mindenhol, ahol tisztázatlan kérdések voltak- hátha akkor nem lesz több olyan megjegyzés a logokban, hogy „a fokozókat elfelejtettem” vagy hogy „a felrázókban nagyon elfáradtam”. És persze hátha az enyémeken kívül más futóknak is hasznos lesz ez az írás.
2021.11.18.

„Futni mindenki tud…”

...Vagy nem. Illetve valahogyan biztos.

Hányan hallottuk már ezt a mondatot, mikor elmondtuk valakinek, hogy vettünk egy könyvet a futásról vagy elmegyünk egy mozgáselemzésre, vagy megkérünk valakit, hogy technikailag javítsa ki a futásunkat...?

Milyen érdekes, olyat szinte sose hallani, hogy úszni/énekelni/táncolni/lovagolni/X nyelven beszélni stb. stb. mindenki tud.

Pedig... a legtöbb ember valahogyan azért fennmarad a vízen, és még halad is, énekelt már a zuhany alatt vagy ének órán általános iskolában, táncolt már egy céges csapatépítőn vagy legalább gimiben a sulidiszkóban, sétált már 20percet valami ló hátán futószáron, és szükség esetén összerakott két tőmondatot valamilyen idegen nyelven.

Bejelentkezés

Elfelejtett jelszó?

Jelentkezem a várólistára! Értesítjük, ha a felszabadul egy hely. Kérjük, adja meg érvényes e-mail címét.